Aktualno
Menjava baterij namesto polnjenja? Sistemi za hitro menjavo baterij dobivajo nov zagon
Ne le s polnjenjem, električnim avtomobilom je energijo mogoče zagotoviti tudi z menjavo baterij. Kitajska je financirala pet tisoč postaj za hitre menjave, iz ZDA prihaja projekt, ki vključuje polovico sveta, kaj pa Evropa?
Torek, 1. marec 2022
Zakaj bi čakali dolgih 15 minut ali pogosteje še več za hitro polnjenje baterij, če bi jih lahko preprosto zamenjali? Na ta sistem stavijo na Kitajskem, malce manj pa na zahodu, kjer je električni vizionar Elon Musk takšno rešitev odpisal že pred 10 leti. Toda v Pekingu so prepričani, da je popolnoma izvedljiva. Pri avtomobilih to, seveda, ni tako preprosto kot pri skuterjih, pri katerih gre za že utečen sistem. Kar 400 tisoč naročnikov tajvanskega ponudnika Gogora je namreč opravilo že več kot 200 milijonov menjav baterij.
Pri avtomobilih je, tudi zaradi velikih vložkov, ki so potrebni (govori se o zneskih približno 500 tisoč dolarjev za vsako postajo), vse skupaj še v povojih. Na Kitajskem, kjer imajo približno milijon električnih polnilnic, je postaj, kjer bi bilo mogoče prazen akumulator zamenjati za novega, manj kot tisoč, tudi zato, ker so jih do zdaj postavljali le posamezni proizvajalci. Prva med njimi sta bila Baic in Nio, ki je napovedal nadaljevanje tega projekta ob vstopu na evropski trg, začenši z Norveško. Pred kratkim se je v tej smeri, kljub težavam zaradi pomanjkanja enotnih tehničnih standardov, nekaj začelo premikati še pri Geelyju, Chan’anu in Saicu. Predvsem pa je strategijo postavila vlada v Pekingu, ki je javnemu podjetju Sinopec (gigantu na petrokemičnem področju), naročilo postavitev pet tisoč postaj za menjavo baterij v petih letih. Ob tem je napovedalo pilotski projekt, ki vključuje 11 mest, začenši s prestolnico.
V Ameriki velja omeniti projekt kalifornijskega podjetja Ample. Razvilo je visoko avtomatiziran sistem, ki omogoča menjavo baterij v manj kot desetih minutah, in s finančno podporo velikih imen iz naftne industrije, kot sta Shell in Repsol, napovedalo testiranje sistema po svetu, od New Yorka, prek Madrida do Singapurja. Medtem Evropa ostaja v vlogi gledalca, z izjemo Renaulta, ki ima za seboj katastrofalno izkušnjo (Better Place v Izraelu v obdobju Carlosa Ghosna), a danes v menjavi baterij vidi možnost za njihovo drugo življenje. Očitno drugi na to gledajo kot na izgubljeno tekmo, ki je preveč zapletena, čeprav bi bilo treba le posnemati dogajanje iz preteklosti. Že od Rimskega cesarstva pa vse do 19. stoletja so ob glavnih poteh na stari celini stale postaje za menjavo konj za poštne in druge kočije. To so bili, seveda, preprostejši postopki od menjave baterij, a logistično zagotovo nič manj zapleteni. Zato si današnjih avtocestnih počivališč morda ni tako utopično predstavljati kot nekdanje poštne postaje. To je lahko zapleteno in drago, a morda bolj smiselno kot posejati okolico s hitrimi polnilnicami, ki zahtevajo izjemno visoke napetosti.