Avto.info

Zgodovina

Eden največjih avtomobilističnih inženirjev, Ferdinand Porsche, je bil zapriseženi nacist

Ferdinand Porsche je bil ljubljenec nacističnega režima, za katerega je izdelal ogromno civilnih in vojnih vozil, vključno s katastrofalno nezanesljivim tankom tiger. Na fotografiji Adolfu Hitlerju kaže maketo 'ljudskega' avtomobila, ki je pozneje postal hrošč.

Avtor: KŠ, GS / Foto: arhiv AF
Petek, 31. januar 2025

30. januarja 1951 je umrl eden najbolj znanih avtomobilističnih inženirjev 20. stoletja: Ferdinand Porsche. Večina ljudi ga pozna kot očeta volkswagna beetla in ustanovitelja slavnega podjetja športnih avtomobilov. Toda Porsche se ponaša tudi s številnimi prelomnimi patenti na področju proizvodnje avtomobilov, uspehi na dirkah in inovacijami, kot so ASR (sistem za nadzor oprijema), prvi hibridni avtomobil in prvi avtomobil s pogonom na vsa štiri kolesa. Manj znano je njegovo tesno sodelovanje z nacističnim režimom v Nemčiji, na koncu pa ga je prijateljevanje s Hitlerjem stalo skoraj vsega.

Človek, ki je stal za razvojem prvega volkswagna, dr. ing. Ferdinand Porsche, se je rodil kot tretji od petih otrok Antona Porscheja, lastnika kleparske delavnice v Maffersdorfu na Češkem. Kraj se danes imenuje Vratislavice nad Nisou. Ferdinand bi moral naslediti očeta, vendar so ga bolj zanimali poskusi z elektriko.

Po študiju je med delom za podjetje Hofwagenfabrik Jacob Lohner & Co. razvil prvi električni avtomobil, leta 1906 pa je postal tehnični direktor v avtomobilski tovarni Austro-Daimler in razvil majhen avtomobil sascha, s katerim je osvojil prvi dve mesti na dirki Targa Florio. Tedaj se je loteval zelo različnih projektov, kot so bili zmogljivi letalski motorji, trdoživi traktorji, trolejbusi in avtomobili s hibridnim bencinsko-električnim pogonom. Leta 1923 se je zaposlil v stuttgartskem podjetju Daimler Motoren Gesellschaft, kjer je med drugim razvijal modele s kompresorskimi motorji, kot so bili mercedesi S, SS in SSK, ukvarjal pa se je tudi s pogonom v zadku. Leta 1929 je Daimler-Benz (tovarni sta se vmes združili) zapustil in se zaposlil v graškem podjetju Steyr-Werke AG. Kmalu zatem, 23. aprila 1931, je ustanovil lastno podjetje Dr. Ing. h. c. F. Porsche GmbH, Konstruktionen und Beratung für Motoren und Fahrzeuge (podjetje za konstrukcije in svetovanje pri razvoju vozil in letal).

Dve leti pozneje, 22. junija 1934, je podpisal pogodbo z ustanovo Reichsverband der Automobilindustrie in razvil ljudski avtomobil volkswagen. Ko je izbruhnila druga svetovna vojna, ga je predelal v solidne vojaške avtomobile, za nemško vojsko pa je razvijal tudi tanke.

Uporaba prisilnega dela

Eden najtemnejših vidikov Porschejeve kariere je uporaba prisilnega dela v njegovih tovarnah. Med vojno so v Porschejevih obratih delali vojni ujetniki in prisilni delavci iz okupiranih držav ter koncentracijskih taborišč, ki so bili pogosto podvrženi nehumanim delovnim pogojem. Dokumenti in pričevanja potrjujejo, da je podjetje aktivno sodelovalo pri nacističnem vojnem gospodarstvu, s čimer je pridobivalo ogromne dobičke.

Osebna povezanost s Hitlerjem

Ferdinand Porsche ni bil zgolj tehnični izvajalec, temveč je bil osebno blizu Adolfu Hitlerju. Pogosto se je srečeval z njim, bil je član NSDAP (nacistične stranke) in SS (Schutzstaffel), elitne nacistične  paravojaške organizacije. Bil je prejemnik nacističnih nagrad, vključno z redom nemškega orla, ki se je podeljeval Hitlerjevim najzvestejšim podpornikom.

Po vojni so ga Francozi za dve leti internirali zaradi sodelovanja z nacističnim režimom v vojnih zločinih. Kljub temu nikoli ni bil uradno obsojen in je bil leta 1947 izpuščen brez sodnega procesa. Ko so ga izpustili iz zapora, je sinu Ferryju pomagal zasnovati avtomobilsko tovarno Porsche, januarja 1951 pa je umrl zaradi kapi. Očetova zapuščina in lastna iznajdljivost sta Ferryju Porscheju pomagala, da je ustvaril eno najbolj znamenitih športnih avtomobilskih znamk v zgodovini.

Oddaj komentar

Test sistemov za pomoč vozniku: tesla naravnost skozi lažni zid, lexus se je ustavil kot profesionalec

Teslina odločitev, da avtomobilov ne bodo opremili s senzorji lidar je zelo kontrov
Novice

VW je zgodbo družinskega 7-sedežnika spisal na novo

Najnovejši Volkswagnov model je na slovenskih cestah verjetno tudi najbolj vsestran
Novice

Kaj ženske ljubijo

Strokovna žirija 82 avtomobilskih novinark iz 55 držav je tudi letos izbirala avto
Novice

To je dokončna električna reinkarnacija turbo legende

Električna dirkaška zverina, ki ji bo dovoljeno tudi na cesto, sloni na aluminijas
Novice

To je BMW-jeva nova popolnoma električna trojka

Novi limuzinski i3, zasnovan na platformi neue klasse, bo prispel na trg predvidoma
Novice

CLA teče tretji krog

Novi CLA je že tretja generacija tega Mercedesovega modela, ki sicer ohranja osnovn
Novice

AVTO MEDIJA d.o.o.

Naša spletna stran uporablja piškotke, ki se naložijo na vaš računalnik. Ali se za boljše delovanje strani strinjate z njihovo uporabo?

Več o uporabi piškotkov

Uporaba piškotkov na naši spletni strani

Pravna podlaga

Podlaga za obvestilo je spremenjeni Zakon o elektronskih komunikacijah (Uradni list št. 109/2012; v nadaljevanju ZEKom-1), ki je začel veljati v začetku leta 2013. Prinesel je nova pravila glede uporabe piškotkov in podobnih tehnologij za shranjevanje informacij ali dostop do informacij, shranjenih na računalniku ali mobilni napravi uporabnika.

Kaj so piškotki?

Piškotki so majhne datoteke, pomembne za delovanje spletnih strani, največkrat z namenom, da je uporabnikova izkušnja boljša.

Piškotek običajno vsebuje zaporedje črk in številk, ki se naloži na uporabnikov računalnik, ko ta obišče določeno spletno stran. Ob vsakem ponovnem obisku bo spletna stran pridobila podatek o naloženem piškotku in uporabnika prepoznala.

Poleg funkcije izboljšanja uporabniške izkušnje je njihov namen različen. Piškotki se lahko uporabljajo tudi za analizo vedenja ali prepoznavanje uporabnikov. Zato ločimo različne vrste piškotkov.

Vrste piškotkov, ki jih uporabljamo na tej spletni strani

Piškotki, ki jih uporabljamo na tej strani sledijo smernicam:

1. Nujno potrebni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo uporabo nujno potrebnih komponent za pravilno delovanje spletne strani. Brez teh piškotov servisi, ki jih želite uporabljati na tej spletni strani, ne bi delovali pravilno (npr. prijava, nakupni proces, ...).

2. Izkustveni piškotki

Tovrstni piškotki zbirajo podatke, kako se uporabniki vedejo na spletni strani z namenom izboljšanja izkustvene komponente spletne strani (npr. katere dele spletne strani obiskujejo najpogosteje). Ti piškotki ne zbirajo informacij, preko katerih bi lahko identificirali uporabnika.

3. Funkcionalni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo spletni strani, da si zapomni nekatere vaše nastavitve in izbire (npr. uporabniško ime, jezik, regijo) in zagotavlja napredne, personalizirane funkcije. Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim akcijam na spletni strani.

4. Oglasni ali ciljani piškotki

Tovrstne piškotke najpogosteje uporabljajo oglaševalska in družabna omrežja (tretje strani) z namenom, da vam prikažejo bolj ciljane oglase, omejujejo ponavljanje oglasov ali merijo učinkovitost oglaševalskih akcij. Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim akcijam na spletu. Poleg tega lahko zajemajo in obdelujejo podatke za tržne raziskave mesta contentexchange.me, oglaševanje in izboljšanje uporabniške izkušnje na spletu.

Nadzor piškotkov

Za uporabo piškotkov se odločate sami. Piškotke lahko vedno odstranite in s tem odstranite vašo prepoznavnost na spletu. Prav tako večino brskalnikov lahko nastavite tako, da piškotkov ne shranjujejo.

Za informacije o možnostih posameznih brskalnikov predlagamo, da si ogledate nastavitve.

Upravljalec piškotkov

AVTO MEDIJA d.o.o.