Popravila električnih vozil
Nemške zavarovalnice: 'Stroški popravil električnih avtomobilov so ušli izpod nadzora'
Čeprav so po statističnih podatkih električni avtomobili v Nemčiji udeleženih v 20 % manj nezgod, so popravila, če se zgodijo, bistveno dražja. To je rezultat analize nemškega združenja zavarovalnic GDV.
Petek, 3. november 2023
Pred kratkim je ameriško podjetje Mitchel predstavilo rezultate raziskave o cenah popravil avtomobilov v ZDA. Ugotovili so, da so popravila električnih avtomobilov dražja od popravil njihovih klasičnih bratov in sester. To je še posebej veljalo za električne avtomobile znamke Tesla. Zdi se, da v Evropi ni nič drugače. Raziskava nemškega združenja zavarovalnic GDV, enega izmed največjih na stari celini, trdi, da električni avtomobili povzročijo manj škode, po drugi strani pa morajo po nesrečah na dražja popravila. Popolnoma smiselno je, da ta škoda povzroča preglavice predvsem zavarovalnicam, ki jo krijejo iz zavarovalnih pogodb.
Manj nesreč, dražja popravila
GDV trdi, da so popravila električnih avtomobilov za do tretjino dražja. Študija temelji na 37 parih modelov vozil podobnega razreda, od katerih je bil en električni avtomobil, drug z motorjem z notranjim zgorevanjem. V nekaterih primerih je bila primerjava preprosta, saj obstajajo enaki modeli z različnimi oblikami pogona, na primer električni smart in smart EV ali e-golf VII in klasični golf VII. Z drugimi modeli je bilo težje. V takih primerih so strokovnjaki GDV našli ustrezna primerjalna vozila. V nadaljevanju so ovrednotili, kako se je v treh letih razvijala pogostost in višina škod.
»Pri zavarovanju avtomobilske odgovornosti, ki krije povzročeno škodo drugim udeležencem v prometni nesreči, električni avtomobili povzročijo v povprečju od pet do deset odstotkov manj nesreč kot primerljivi avtomobili z motorji z notranjim zgorevanjem,« pravi Jörg Asmussen, izvršni direktor GDV. Še večjo prednost imajo po njegovih besedah pri kasko zavarovanju, kjer je nezgod tudi do 20 odstotkov manj. Po drugi strani so popravila dražja. »Glede na podnebno krizo je in ostaja dekarbonizacija prometa edina prava pot,« pravi. »Zavarovalnice želimo to spremembo spremljati in jo pozitivno sooblikovati, zato že zgodaj opozarjamo na dogajanje.«
Po besedah Christopha Lauterwasserja, izvršnega direktorja Allianz Center for Technology, lahko višje stroške pripišemo štirim glavnim razlogom. Lauterwasser navaja visoke stroške za popravilo ali zamenjavo baterij, diagnostiko in daljši čas popravil ter posebno opremo. Poleg tega so višji stroški prevoza poškodovanih električnih avtomobilov ali njihovega skladiščenja v karanteni. Lauterwasser kritizira tudi dolge čakalne dobe in visoke urne postavke v delavnicah za popravila e-vozil.
Ukrepati morate zdaj
»Z motorji z notranjim zgorevanjem imamo več kot 125 let izkušenj, s sodobnimi električnimi avtomobili pa le kakih deset let. Kar zadeva servisne delavnice, vlečne službe, gasilske enote in strokovnjake, še vedno primanjkuje izkušenj in najboljših praks pri ravnanju s hudo poškodovanimi električnimi avtomobili,« pravi Lauterwasser. Glede na pričakovano rast števila registracij električnih avtomobilov je po njegovih besedah treba ukrepati čim prej. Heinz Gressel, predsednik odbora GDV Motor Transport, predlagal več rešitev.
Najprej je treba baterije čim bolje zaščititi pred poškodbami. Servisne delavnice in strokovnjaki bi morali po nesreči prejeti pomembne diagnostične podatke o stanju akumulatorja. Uvesti je treba ekonomsko dostopne in okoljsko trajnostne postopke za popravilo ali delno zamenjavo poškodovanih baterij. Po besedah Lauterwasserja je treba ustvariti natančna merila za bencinske servise, vlečne službe in gasilske službe, ko gre za ravnanje z električnimi avtomobili, udeleženimi v nesrečah. Tudi servisne delavnice morajo imeti možnost boljšega testiranja baterij.
Nemške zavarovalnice zato pozivajo delavnice in strokovnjake, da zagotovijo hiter pregled baterij v poškodovanih električnih avtomobilih, zgodnjo odpravo nevarnosti požara in čim krajše skladiščenje v karanteni. Poleg tega bi bilo treba za popravilo električnih avtomobilov dodatno usposobiti delavce.
Električni avtomobili se torej soočajo z novimi izzivi. Če bodo stroški popravil ušli izpod nadzora, lahko to potrošnike odvrne od nakupa. Podoben učinek imajo lahko tudi ekstremne cene zavarovanja električnih avtomobilov, ki bodo izničile vse ugodnosti pri prihrankih obratovalnih in rednih servisnih stroškov.