Nova pravila
Bo Evropska unija prepovedala uporabo ogljikovih vlaken v avtomobilih?
Osnutek dokumenta o koncu življenjske dobe avtomobilov omenja regulacijo ogljikovih vlaken, a za zdaj ostaja vse po starem.
Sreda, 16. april 2025
Pred nekaj dnevi se je na spletu začela širiti vest, da naj bi Evropski parlament razmišljal o prepovedi uporabe ogljikovih vlaken v avtomobilih. Prvi so o tem pisali pri časniku Nikkei Asia, kjer so navedli osnutek, ki ga je objavil Evropski parlament, pripravil pa ga je Odbor za okolje, podnebje in varnost hrane.
Dokument, ki so ga pripravili konec januarja, govori o ogljikovih vlaknih in predlaga vključitev le-teh na seznam snovi, ki jih je treba regulirati. Toda na vprašanja o tem iz Evropskega parlamenta odgovarjajo, da je šlo le za osnutek ter, da bodo ogljikova vlakna črtana iz seznama škodljivih materialov, zato jih bodo proizvajalci lahko še vedno uporabljali za avtomobile, ki bodo na prodaj v Evropi, tudi po letu 2029.
Toda, zakaj se je ta material sploh znašel na črni listi? Zaradi novih pravil o razgradnji avtomobilov. Dokument, ki ureja razgradnjo vozill ob koncu njihove življenjske dobe (end-of-life vihecles regulations), vsebuje smernice, ki jih morajo proizvajalci upoštevati pri načrtovanju in izdelavi avtomobilov, z navedbo, katere materiale lahko in ne smejo uporabiti glede na načrtovano razgradnjo zato, da zagotovijo, da ne vključujejo snovi, ki so škodljive za ljudi in okolje. Po ocenah Evropske unije se lahko filamenti ogljikovih vlaken razpršijo v zrak in so škodljivi, če pridejo v stik s človeško kožo. Poleg tega obstaja nevarnost, da lahko povzročijo kratke stike in okvare v strojih za recikliranje.
Po nekaterih ocenah avtomobilska proizvodnja predstavlja do 20 % celotne svetovne proizvodnje ogljikovih vlaken, predvsem zaradi potrebe po zmanjševanju mase. Sodobni avtomobili so zaradi električnih pogonskih sklopov in številnih asistenčnih sistemov namreč vse težji.