Tehnika
Trivaljni rekorder v toyoti yaris GR ima največjo specifično moč med serijskimi trivaljniki na svetu
- Prisilno polnjen bencinar v toyoti yaris GR ima z 261 »konji« največjo specifično moč med serijskimi trivaljniki na svetu
- Veliko naprednih rešitev izvira naravnost iz dirkalne tehnologije, ki jo je Toyota razvila za namene dirkanja v svetovnem reli prvenstvu
Četrtek, 3. avgust 2023
Za majhen avtomobil z izjemnimi zmogljivostmi, o katerem navdušeno govori cel avtomobilski svet, se na prvi pogled zdi, da sledi preprostemu receptu. A civilni derivat reli specialke toyote yaris še zdaleč ni le primer recepta majhnega avtomobila z močnim motorjem in štirikolesnim pogonom. Da so inženirji v obdobju vse strožjih restrikcij motorjev z notranjim zgorevanjem dosegli rezultat rekordne specifične moči, so v motor morali vgraditi izjemno količino znanja in tehnologije.
Motor s prostornino 1.618 kubičnih centimetrov se hvali z nazivom največjega in najmočnejšega serijskega trivaljnika na svetu. S 192 kilovati (261 KM) je BMW i8 ugnal za trideset »konjev«, tudi v kategoriji moči na liter prostornine premika meje, saj ta znaša kar 118,7 kW (161,3 KM). Kako jim je to uspelo? Del zapletenega mozaika je izbira trivaljne zasnove, ki je ugodnejša za učinkovito delovanje turbo polnilnika, saj se vžig v valjih zgodi z vsakim 240-stopinjskim obratom ročične gredi
namesto na vsakih 180 stopinj pri štirivaljniku. Na ta način je časovni razmik med posameznimi dotoki izpušnih plinov večji, zato je manj možnosti za motnje. Iz dirkanja je vzeta sama zgradba turbopolnilnika, ki je integriran v izpušni sistem.
Med posebnostmi so strmi koti sesalnih kanalov in veliki izpušni ventili, ki zagotavljajo visokohitrostno zgorevanje.
Še bolj zanimiva je zgradba samega motorja, kjer so inženirji ubrali nekaj zanimivih poti, predvsem pri ventilih s hidravličnimi odmikači. Vsak valj ima po dva sesalna in dva izpušna, pri čemer so za prva dva izbrali zanimiv pristop strmega kota sesalnih kanalov. To bi sicer pomenilo prej oviro kot pospešek za dovod zraka oziroma mešanice, a so tik pred vstopom v valj naredili dodaten zavihek, ki mešanico požene v vrtinčenje. To pa je tisto, kar zagotovi najboljšo razpršitev mešanice v valju
in s tem hitrejše zgorevanje. Dodaten dejavnik pri pospeševanju zgorevanja (temu pri Toyoti pravijo visokohitrostno zgorevanje) je tudi večji premer izpušnih ventilov. Vbrizg goriva se izvaja na dva načina: neposredno v valj in v sesalni kanal. Ob nizkih in srednjih obremenitvah delujeta oba, pri veliki obremenitvi pa deluje le neposredni vbrizg, saj se s tem preprečuje možnost klenkanja.
Opisali smo le vrh ledene gore, zanimivih tehničnih rešitev je še mnogo več, nekatere so povezane z dirkaškimi zmogljivostmi, druge s čistim delovanjem in trpežnostjo. Omeniti velja še mehansko vodno črpalko, ki jo za zanesljivejše delovanje pri priganjanju poganja jermen, ogromen hladilnik, ki preprečuje pregrevanje, in kar po tri šobe za brizganje olja s spodnje strani vsakega bata za dodatno hlajenje.